De regenboog eten

Fytochemicaliën zijn van nature voorkomende chemicaliën in planten en zijn verantwoordelijk voor de kleur, geur en smaak van elke plant. Enkele van de krachtigste gezondheidsvoordelen van groenten en fruit zijn afkomstig van de specifieke fytochemicaliën, vooral degene die verantwoordelijk zijn voor de kleur. Door alle voedselkleuren te eten, maximaliseer je dus de gezondheidsvoordelen. Dat is wat 'de regenboog eten' wordt genoemd. Variëren is de boodschap!

Ik leg graag even uit wat welke kleur voor je kan betekenen.

regenboog eten

Groen

Groene planten bevatten veel vitamine A en K en zijn een goede bron van calcium en kalium. Ze zitten vol met chlorofyl, een antioxidant met tal van verschillende gezondheidsvoordelen. Eén van de belangrijkste is het reinigen van de lever en het verwijderen van gifstoffen uit het lichaam, wat o.a. het risico op kanker verlaagt. Groene planten ondersteunen de spijsverteringsenzymen en de opname van voedingsstoffen, stimuleren het immuunsysteem, verhogen de energie en laten het weefsel sneller genezen.

groene groente en fruit

Wit

Deze vruchten en groenten bevatten vaak B-vitamines, foliumzuur, vitamine C, D, kalium, calcium en vezels. Ze ondersteunen de gezondheid van de botten, helpen de cholesterol te verlagen en ontstekingen te verminderen. Ze hebben een gunstig effect op neurologische aandoeningen, beschermen tegen bepaalde vormen van kanker en brengen hormonen in evenwicht.

witte groenten
gele groenten en fruit

Geel en oranje

Fel oranje en gele groenten en fruit hebben die kleuren door alfa- en bètacaroteen, die in het lichaam worden omgezet in vitamine A. Deze essentiële vitamine ondersteunt de immuunfunctie, de gezondheid van de ogen, vermindert het risico op verschillende soorten kanker en vermindert ontstekingen. Geel en oranje voedsel bevat ook veel vitamine C, kalium en foliumzuur, waardoor je botten en tanden sterker worden.

Rood

De lycopeën en anthocyanen in rood fruit en groenten kunnen het risico op diabetes verlagen, helpen beschermen tegen bepaalde kankers, het hart gezond houden en het risico op een beroerte verminderen, de gezondheid van de ogen ondersteunen en het uiterlijk van de huid verbeteren.

rood fruit en groenten
blauw fruit en groente

Blauw en paars

De diepe kleuren van deze groenten en fruit worden geleverd door anthocyanen en proanthocyanidinen, een perfect paar supergeladen antioxidanten. Geweldig voor het bevorderen van de hart- en hersenfunctie (met name het geheugen), cellulaire kracht, het jong houden van de huid, het verlagen van de bloeddruk en het verminderen van ontstekingen in het hele lichaam.