Stiekem meer bewegen

Tijd vinden om voldoende te sporten is niet voor iedereen even gemakkelijk. Nu in mijn geval is dat misschien eerder het excuus omdat ik niet zo Sporty Spice ben. Ik zit wel zelden stil, en heb in mijn leven twee keer een fitnessabonnement genomen. Meteen voor een jaar natuurlijk, want ik wou er wel voor gaan. De eerste keer ben ik drie keer geweest, de tweede keer vijf. I guess it is me... Elk zijn ding dus. Maar 'stiekem' meer bewegen, dat kan ik wel heel goed :)

wandelen
tanden poetsen

Combo-bewegen

Mijn favoriet! Dit doe ik dus constant. Bewegen terwijl je eigenlijk iets anders doet, waarbij je normaal stil zou staan of zitten. Enkele voorbeelden:

  • squats tijdens het tandenpoetsen

  • buikspieren aanspannen in de auto voor het rode licht

  • toe lifts terwijl je aanschuift bij de bakker

  • stretchen tot het water kookt

  • ter plaatse trappelen bij het plooien van de was 

  • de straat op en af wandelen bij de schoolpoort

  • afwisselend je hielen wegduwen in de wachtzaal

  • je handen achter je rug verstrengelen en zo je schouders stretchen terwijl je wandelt

Benieuwd naar wat jij bedenkt :)

Dance party

Je liedje op de radio? Waarom enkel mee neuriën? Spring recht en shake er op los! Dansen verbruikt niet enkel calorieën, het is vooral ook leuk! Je hoofd wordt even leeg en je ontspant, en er wordt endorfine vrijgemaakt voor dat instant geluksgevoel. Je beweegt trouwens meer spieren dan je denkt: buikspieren, rugspieren, arm- en beenspieren, en dat quasi tegelijk. Wie weet doet de rest van je gezin ook gezellig mee en hebben jullie samen dikke pret. En geef nu toe, drie minuten uit de bol gaan, dat past zelfs in de drukste schedule ;)

dansend gezin in keuken
home office

Tips voor een zittend beroep

Zit je grotendeels van je werktijd vast achter je pc, en dus op je stoel? Ook hier kan je mits wat kleine aanpassingen toch een groot verschil maken tegen het einde van de dag:

  • Las pauzes in. Niemand heeft er baat bij als je non-stop doorgaat, zeker jij niet. Wandel tijdens deze pauzes even rond en strek je lichaam

  • Sta geregeld recht. Een video call of iets lezen gaat vaak prima staand. Moet je typen of iets uitwerken, is dat wat moeilijker. Hang eventueel een post-it om je er tijdens de dag aan te herinneren, of kies bewust vooraf momenten in je agenda waarop dit kan

  • Voorzie een deel van je lunchpauze om even te gaan wandelen, al is het maar blokje rond

  • En waarom geen wandelmeetings? Ok, als je door een presentatie moet klikken of veel moet noteren, is dat niet realistisch, maar in veel vergaderingen voer je vooral gesprekken of moet je enkel luisteren. Dat kan echt ook via je gsm, met de zon op je gezicht en de wind in de haren. Als ik workshops organiseer, stuur ik de mensen ook vaak wandelen (letterlijk dan ;)), bv. voor een moment van reflectie of om in duo's te sparren over een onderwerp. Het is vaak een zeer welkome afwisseling, en het wakkert bovendien je brein en creativiteit aan

Kies bewust

Even bij beweging stil staan in plaats van gewoontes volgen. Ga je met de wagen naar de bakker, of vandaag eens met de fiets? Met de lift of met de trap? Naar beneden is misschien in het begin gemakkelijker dan naar boven. Of als je veel verdiepingen moet doen, start dan door een verdieping of twee vroeger uit te stappen en doe de rest met de trap, zo kan je rustig opbouwen. Zet je wagen met opzet een straat verder en ga een stuk te voet. Neem de langere (misschien ook mooiere) weg in plaats van de kortste.

de trap nemen