Voeding

Mijn absoluut stokpaardje :) Hier kan ik over bezig blijven, maar ik heb me beperkt tot deze topics, omdat ik denk dat ze voor velen relevant zijn én je er gemakkelijk mee aan de slag kan. Ik heb trouwens lang gedàcht dat ik gezond at, terwijl dat net iets minder het geval was dan ik zelf inschatte...

Functioneler naar eten gaan kijken is de eerste stap. Om goed te functioneren, heeft je lichaam verschillende voedingsstoffen nodig. Die halen we uit eten en drinken. Wàt je eet, speelt wel degelijk een rol. Je kan je volproppen met calorieën, en toch jezelf op vlak van voedingsstoffen uithongeren. 'Je bent wat je eet' bevat veel waarheid.

OK je kan natuurlijk niet zomaar een gezonder persoon gaan eten dus het heeft zijn grenzen ;) 

Salade
 
olijfolie

Minder suiker, minder zout, minder boter. Ik zie je al bijna wenen. Maar niet getreurd, ik bedoel geen 'light' (daar ben ik zelf geen fan van). Het betekent ook niet dat je eten saai of smakeloos wordt, met enkele gezondere alternatieven varieer je naar hartenlust en niemand die het merkt!

Zorgen voor die afwisseling is trouwens meteen een extra tip: elk product heeft weer bepaalde kenmerken, door slim te variëren geniet je van ze allemaal. 

 

Gewoon beter eten. Op een verantwoorde manier op een gezond gewicht komen (dat kan zowel meer als minder gewicht betekenen), én dat dan behouden. Meer energie hebben, betere sportprestaties leveren. Wat je doel ook is, Isagenix maakt dat makkelijk.

Dieet is jezelf dingen ontzeggen, en dat hou je niet vol (zo krijg je het jojo-effect). Een gezonde levensstijl echter gaat over betere keuzes maken. En dat blijf je wel doen. Isagenix hielp me hierbij. Ik ontdekte dit superfood enkele jaren geleden, en ik eet het nog steeds dagelijks. 

blij zijn
 
 
ontbijt shake

Wel met de nadruk op goed. En nee, een kopje koffie telt niet. Dat was ik dus vroeger hé, ik vond toen van wel. Het juiste ontbijt zet echter niet enkel je metabolisme in gang, het levert ook meteen al een flinke portie brandstof, en daarmee vermijd je vooral dat je later minder goede keuzes gaat maken. Halverwege de voormiddag kan die chocolademuffin er anders ineens bijzónder aantrekkelijk gaan uitzien (lonk lonk). De kwaliteit van je ontbijt speelt hier uiteraard een belangrijke rol. Goed begonnen is half gewonnen! Geen tijd? Dat zei ik vroeger ook. Maar daar heb ik ook wat op gevonden.

Niet alle petit gervaiskes leeglepelen, wel alle kleuren groenten en fruit eten. Dezelfde stoffen die de kleur bepalen, zijn ook de stoffen waar we de meeste gezondheidsvoordelen uit halen. En zo heeft elke kleur bepaalde voedingsstoffen en dus gezondheidsvoordelen. Probeer daarom op weekbasis zoveel mogelijk variatie in te bouwen. 

de regenboog eten
 
water drinken

Deze blijft voor mij een uitdaging: ik weet dat op zich wel hoe belangrijk het is, maar als ik er niet op let, drink ik toch onvoldoende. Je lichaam bestaat voor 60-70% uit water (je brein zelfs 80%). Je verliest per dag echter ook veel water door te ademen, zweten, naar het toilet te gaan. Heb je te weinig water in je lijf, stapelen de klachten zich in no time op. Gedurende de dag regelmatig je innerlijke waterreservoir aanvullen is daarom essentieel om je lichaam goed te laten functioneren. Daar heb ik een paar slimme trucjes voor gevonden.

 

Light betekent niet gezonder

Voilà.

Hier zal je misschien van schrikken, want lightproducten zijn bij velen razend populair. Maar wat betekent 'light' eigenlijk? Een product is light wanneer het ten minste dertig procent minder suiker, vet óf calorieën dan de oorspronkelijke variant bevat. OF. Vaak wordt dat gecompenseerd door iets anders te verhogen, zodat het toch nog lekker smaakt. Een light product kan dus minder vet bevatten, maar meer suiker, en wel als light verkocht worden. Light zegt dus niets over het product in het algemeen. Bovendien betekent het meer bewerking, en dus verder weg van de natuurlijke ingrediënten.

Beter de real deal, en dan misschien wat bewuster.

salade
Bloemkool

Ik weet ook dat alledrie tegelijk niet altijd realistisch is. Dat hoeft ook niet, dat beeld van perfectie streef ik zelf ook echt niet na. Maar elk van deze aspecten heeft zijn voordelen, en het is handig om die in het achterhoofd te houden als je boodschappen doet. Zo kies je wel bewuster, en daar gaat het vooral om.

 

Ik krijg hier zoveel vragen over dat ik er toch een apart topic aan ga wijden. En die titel lees je goed: er staat niet 'niet eten voor gewichstverlies'. Want jezelf uithongeren is echt geen goed idee. De juiste keuzes maken, dat werkt wel. Het principe is simpel: wie wil vermageren, moet in eerste instantie beter eten. Je kan jezelf afpeigeren in de fitness en toch niet het gewenste resultaat bereiken zolang je niet beter gaat eten. 80% in the kitchen, 20% in the gym, voeding is echt de basis. Hoe dat juist zit, licht ik toe aan de hand van de piramide voor vetverbranding. Ik leg ook uit wanneer calorieën gebruikt worden voor je spieren, en wanneer ze omgezet worden in vet.

Koken