Voed de juiste dingen

Je aandacht verplaatsen naar positieve zaken in plaats van negatieve, doet wonderen voor je gemoedstoestand. Zeker bij zaken waar je geen invloed op hebt. Regen bijvoorbeeld. Er over sakkeren doet het weer niet veranderen. Dus erin berusten is vele malen meer ontspannend, voor je gemoedstoestand en je gedachtenpatroon. Misschien bedenk je zelfs hoe de natuur ontluikt na een regenbui, hoe het helpt een grote droogte in de zomer te vermijden, of verheug je je gewoon op het moment dat het stopt. Richt je aandacht op het positieve, en je zal meer en meer goede dingen zien. Dat geldt ook voor jezelf.

Hoe je naar jezelf kijkt en hoe je over jezelf denkt, heeft een grote invloed op je zelfvertrouwen. Hoe meer je jezelf in gedachten naar beneden haalt, hoe negatiever je zelfbeeld zal zijn. Je kan ook hier het omgekeerde doen. En dat werkt ook versterkend: hoe meer je jezelf opwaardeert, hoe positiever je in het leven gaat staan, en hoe meer zelfvertrouwen je krijgt.  Een opwaartse vicieuze cirkel dus.

 

De truc ligt hem daarbij vooral in herhaling. Herhaling herhaling herhaling. Als je zelden positieve gedachten hebt over jezelf, zal dat in het begin wat onwennig aanvoelen, maar laat je daar niet door tegenhouden. Want als je iets vaak genoeg herhaalt, zal je dat na verloop van tijd gaan verinnerlijken en je daar dan ook naargaan gedragen. Je kan jezelf dus voor een stuk brainwashen, je zelfbeeld herprogrammeren. En da's goed nieuws :) Maar wat zeg je dan zo tegen jezelf? Ik geef je enkele voorbeelden.

zelfvertrouwen
fotograferen

Ontdek je talenten

Neem er een blad bij en maak een lijstje. Waar ben je goed in? En dat mag iets in de zin van tekenen, zingen of tennis zijn, maar je mag gerust ook verder kijken. Misschien ben jij een held in efficiënt boodschappen doen. Heb je groene vingers. Of kan je blind typen. Wie weet kan je supergoed namen onthouden. En ook daar hoef je niet te stoppen. Wat zijn je positieve eigenschappen? Ben je behulpzaam, vriendelijk, sociaal, leergierig, enthousiast, creatief, ruimdenkend? 

Vind je het moeilijk om voorbeelden te vinden, dan kan google je misschien op weg helpen. Er bestaan websites vol positieve eigenschappen (handig ter inspiratie als je moet solliciteren), waar je het rijtje gewoon kan aflopen en overnemen wat op jou van toepassing is. Vraag zeker ook eens een paar mensen die dicht bij je staan om vijf talenten of positieve eigenschappen van je te benoemen.

Dit lijstje hang je ergens op waar je het gemakkelijk kan zien. Lees het dagelijks luidop, meermaals per dag mag ook. Jawel, luidop. Want door het uit te spreken, wordt het echter. Zolang je jezelf nog traint in het 'omdenken', moet je brein die dingen hóren. En hoe vaker je jezelf die dingen hoort zeggen, hoe gemakkelijker je ze gaat opnemen. Dus luidop. Oh en je mag je lijst gerust blijven aanvullen uiteraard.

Sankalpa's

Een sankalpa is een wens die je formuleert alsof deze al realiteit is. Dus in de plaats van te zeggen 'ik zou het me minder moet aantrekken wat anderen van me denken', zeg je 'ik laat los wat anderen van me vinden'. Andere voorbeelden zijn 'ik voel me rustig', 'ik kan het' of 'ik zet de volgende stap in mijn carrière'. Belangrijk hierbij is ook om deze positief te verwoorden, blijf dus weg van negatieve connotaties. 'Ik ben niet bang' wordt dus 'ik heb zelfvertrouwen, ben moedig en sterk'.

Bedenk drie sankalpa's waar je mee aan de slag wil gaan. Zeg deze elke ochtend en elke avond luidop tegen jezelf in de spiegel, zo vaak je wilt. Maar hoe meer, hoe beter ;)

in de spiegel kijken
compliment

Complimenten

Ben jij iemand die complimenten afwimpelt? Dan gaan we dat dus veranderen. Je hoeft ook geen hele litanie terug te zeggen. Probeer een volgende keer eens gewoon 'oh dankjewel'. Iemand complimenteerde je voor een reden, own it. Je mag gerust ook jezelf een compliment geven. Wees gerust trots op wat je gedaan hebt, blij met je verwezenlijking. En dat kunnen zowel grote als kleine dingen zijn. Overloop 's avonds je dag even en neem een moment om je te realiseren wat je goed hebt gedaan. 

Bepaal én behaal een doel

Niets werkt zo belonend en inspirerend als het behalen van een bepaald doel. We hebben allemaal wel dromen. Om deze werkelijkheid te maken, moet je ze als doel beschouwen, niet enkel als droom. Vaak lijkt zo'n doel echter zo ver weg, dat het al bijna onmogelijk lijkt om het te bereiken, en velen geven daardoor op nog voor ze zijn gestart. Ik ga je nu de formule verklappen hoe je dat wel realistisch maakt. Je neemt hiervoor een blad papier er bij en gaat als volgt te werk:

  1. Definieer je doel 

  2. Deel dat  doel op in kleinere stapjes die daarnaartoe leiden

  3. Bepaal welk van die kleinere stapjes de eerste stap zou zijn

  4. Deze eerste kap je opnieuw op in kleinere stapjes, alleen de eerste! Lijkt het nog steeds overweldigend, dan herhaal je 2. en 3. tot je je er comfortabel bij voelt

  5. Werk een volledig 'sublevel' af voor je naar de volgende stap gaat

doel opschrijven

Deze stappen zorgen ervoor dat je grote doel plots wel behapbaar en dus realiseerbaar wordt. Plus, elk van de kleinere subdoelen behalen, is elke keer een kleine beloning op zich :) Het feit dat je het opschrijft, is hierbij ook van belang. Het helpt je structureren, maar het speelt ook weer in op hoe we nu eenmaal geprogrammeerd zijn: iets wat geschreven is, telt. Je geeft als het ware een commitment aan jezelf. Je bent veel meer geneigd je aan iets te houden, als je dat opgeschreven hebt.